اثرات حیات بخش پروبیوتیکها، در صورت مصرف مداوم آنهاست
سلامتنیوز: معاون دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با بیان اینکه «پروبیوتیکها بایستی با دوز صحیح و مناسب به مواد غذایی اضافه شوند تا اثر بخشی خود را داشته باشند»، گفت:«در صورتی که این محصولات به صورت مستمر و مداوم مصرف نشود، اثرات پیشگیری کنندهای نخواهد داشت.»
دکتر زهرا عبداللهی در گفتگو با خبرنگار سلامت نیوز، اظهار داشت:« غنیسازی مواد غذایی با پروبیوتیکها کاری نو است که صنایع غذایی به سمت آن پیش رفتهاند و محصولات غنی شده با پروبیوتیکها را روانه بازار کردهاند.
یکی از سیاست های دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت اطلاع رسانی برای تغذیه صحیح و داشتن برنامه غذایی مناسب در میان مردم است و برنامههایی به صورت آموزش بسیج گونه و مدون راجع به محصولات غذایی سالم ومحصولاتی که حاوی پروبیوتیکها بوده و حامی سلامت مردم هستند را چه در سطح عمومی و چه در میان کارکنان وزارت بهداشت و کارکنان دیگر بخشها دارد.»
وی افزود:« در حال حاضر بیشتر فرآوردههای لبنی با این باکتری حیات بخش غنی شدهاند و بهترین حامل پروبیوتیکها شیر و مواد لبنی هستند و همانطور که میدانید پروبیوتیکها مکملهای غذایی هستند که حاوی میکروارگانیسمهای زندهای بوده که به محصولات غذایی اضافه میشوند و آنچه در این میان مهم است افزودن دوز صحیح و مناسب این باکتری به مواد غذایی است تا اثر بخشی خود را داشته باشند و اگر استانداردهای مربوطه را داشته باشند و در دوز مناسب افزوده شوند میتوانند ارزش غذایی محصولات را بالا ببرد.»
معاون دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت تاکید کرد:«نکته بسیار مهم دیگر در رابطه با پروبیوتیکها این است که مصرف این محصولات بایستی مداوم باشد و مردم نباید گمان کنند که با یک بار مصرف این محصولات اثرات درمانی این باکتری وارد بدن آنها میشود بنابراین اگر این محصولات به صورت مستمر و مداوم مصرف نشود اثرات پیشگیری کنندهای نخواهد داشت.»
وی در مورد افزودن پروبیوتیکها به تنقلات خاطر نشان کرد:«ترجیحا پروبیوتیکها به آن دسته از اقلام غذایی باید افزوده شوند که جزء گروه اصلی در برنامه غذایی افراد هستند مثل شیر و مواد لبنی که برای داشتن تغذیه صحیح بایستی به صورت روزانه مصرف شوند و تنقلات جزء گروه غذایی اصلی محسوب نمیشوند و به دلیل اینکه کودکان و نوجوانان در حال رشد به مصرف تنقلات علاقه بسیاری دارند ممکن است که با اضافه کردن پروبیوتیکها به تنقلات، آنها به مصرف این مواد تشویق شوند که مصرف زیاد آن میتواند موجب سیری کاذب و بروز بی اشتهایی در کودکان و نوجوانان شود.»
عمل جراحی بینی باعث کاهش استرس و افزایش اعتماد به نفس میشود
یک متخصص گوش، گلو و بینی با بیان این که 3 تا 6 درصد متقاضیان جراحی زیبایی بینی از ترس های خاصی رنج برده و دچار اختلال در درک زیبایی هستند، گفت: افراد کمال گرا، بیشترین متقاضیان این عمل هستند که بخش عمده ای از نارضایتی های بعد از جراحی نیز به این گروه مربوط می شود.
دکتر بابک ساعدی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتوگو با ایسنا اظهار داشت: افرادی که به خاطر مشکلات روان شناختی کمال گرا بوده و به دنبال بهترین ها هستند، درصد زیادی از متقاضیان جراحی بینی را تشکیل می دهند.
وی افزود: مطالعات زیادی تحت عنوان رفع افسردگی با جراحی زیبایی انجام شده است که نتایج این مطالعات نشان می دهد عمل جراحی بینی در افرادی که درست انتخاب شوند باعث کاهش استرسها و افزایش اعتماد به نفس می شود، اما در صورت عدم انتخاب درست بیماران، افسردگی ها و و مشکلات روانی و عدم تعادل روحی در پی جراحی های نادرست بینی است.
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار داشت: افراد کمال گرا دچار اختلال در درک زیبایی هستند. از این رو بینی خود را بدشکل و مستلزم تغییر می بینند. بنابراین این دسته از متقاضیان عمل جراحی بینی چون به دنبال بهترین و ایده آل ترین حالت بینی هستند از نتایج عمل مایوس و دچار افسردگی می شوند.
دکتر ساعدی خاطرنشان کرد: رسیدن به یک مدل ایده ال برای بینی نیازمند داشتن تعریفی از زیبایی است. مفهوم زیبایی تاثیر زیادی از مد و تلویزیون و رسانه های جمعی می گردد.بر این اساس از بین 300 چهره زیبا و قابل قبول از نظر بسیاری از افراد، نسبت های یک بینی ایده ال مشخص شده است که به آن نسبت های زیباشناختی می گویند.
این متخصص گوش، حلق و بینی در پایان گفت: علاوه بر این مدل ها و نسبت های زیباشناختی، برای شکل دادن و تغییر فرم بینی بیمار باید به انتخاب بیمار هم توجه کرد.
توصیههای سازمان جهانی بهداشت در مورد مصرف مواد غذایی
سازمان جهانی بهداشت در بیانیهای تحت عنوان «جدیدترین توصیههای بهداشتی در خصوص مصرف مواد غذایی» اعلام کرده است که عامل اصلی چاقی و بیماریهای مزمن در جهان مصرف موادغذایی فرآوری شده است و از دولت و ملتها درخواست کرده است که از مصرف این نوع غذاها که حاوی چربی اشباع شده و نمک و قند هستند، بکاهند.
چربی اشباع شده بیشتر منشاء حیوانی دارد. در این بیانیه از سوی کارشناسان و متخصصان بینالمللی سازمان جهانی بهداشت درخواست شده است که مردم مصرف میوه و سبزیجات و تحرک و فعالیت بدنی بیشتر را در زندگی روزانه خود بگنجانند.
سایت این سازمان در گزارش جدیدی آورده است: با توجه به خطر زیاده روی در مصرف غذاهای ناسالم، قرار است یک راهکار جهانی برای کاهش بیماریهای قلبی، سرطان، دیابت، چاقی و پوکی استخوان تهیه و اجرا شود.
این دانشمندان مردم جهان را تشویق میکنند که به رژیم غذایی متعادل و سالم روی آورند و مصرف نمک، قند و چربی اشباع شده را کاهش دهند. آنها تغییر در سبک زندگی مردم را عاملی میدانند که باعث شده اعضای خانوادهها فرصت کمتری برای نشستن سر یک سفره پیدا کنند و کودکان به جای فعالیت جسمی به تماشای تلویزیون و انجام بازیهای رایانهای بپردازند.
سازمان جهانی بهداشت در تازهترین دستورالعمل خود در خصوص ویژگیهای غذای سالم اعلام کرد: در یک رژیم غذایی سالم و مفید کربوهیدراتها مثل نشاسته و قند طبیعی باید 55 تا 57 درصد رژیم غذایی را تشکیل دهند، قند غلیظ (مثل شیرینیها) باید کمتر از 10 درصد باشد،10 تا 15 درصد از غذای روزانه باید پروتئین باشد، 15 تا 30 درصد از چربی تشکیل شده باشد که چربی اشباع شده نیز حداکثر10 درصد رژیم غذایی باشد، نمک کمتر از پنج گرم در24 ساعت مصرف شود و بالاخره این که روزانه حدود 400 گرم سبزیجات و میوه تازه مصرف شود. در ضمن روزانه یک ساعت نیز فعالیت بدنی برای هر فرد سالم ضروری است.
بنا براین گزارش، در حدود یک میلیارد نفر از کل جمعیت جهان چاق هستند که از این تعداد 10 درصد با بحران چاقی شدید دست به گریبان هستند.