مواد غذایی مفید برای تقویت و رشد موها
متخصصان پوست و مو تاکید دارند رژیم غذایی نقش بسیار موثری در حفظ سلامت موها ایفا میکند.
به گزارش ایسنا، موهای هر فرد در حالت طبیعی ماهیانه 3 تا 5/3 سانتیمتر رشد میکند و کلید اصلی رشد موی جدید، پوست و یا رشد ناخنها منوط به تغذیه صحیح و سالم است. اگر تغذیه شما سالم باشد، سلولهای سالم و قویتری در سراسر بدن تولید خواهد شد.
رژیم غذایی سرشار از پروتئین و آهن میتواند کیفیت مو را به طور آشکار تحت تاثیر قرار دهد.
در این مقاله فهرستی از 9 ماده غذایی عنوان شده که موجب افزایش و تقویت رشد موها میشوند. این مواد غذایی عبارتند از:
- ماهی سالمون (آزاد): این غذای دریایی سرشار از اسید چرب امگا 3، پروتئین، ویتامین ب 12 و آهن است. اسید چرب امگا 3 برای سلامت پوست سر مفید و ضروری است و کمبود آن موجب خشکی پوست سر و ریزش مو میشود.
- سبزیجات با برگهای سبز تیره: اسفناج ، بروکلی و برگ چغندر سرشار از ویتامینهای آ و ث هستند که بدن به منظور ساختن چربی پوست به آنها نیاز دارد و سلامت مو را تضمین میکنند. به علاوه سبزیجات سبز تیره سرشار از آهن و کلسیم هستند.
- حبوبات شامل لوبیا، عدس، نخود: این مواد غذایی نه تنها سرشار از پروتئین هستند، بلکه آهن، روی و بیوتین نیز در آنها یافت میشود که تمامی این مواد برای سلامت مو مفید هستند.
- آجیل یا مغزهای گیاهی: این دسته از مواد غذایی برای پرپشت شدن و درخشندگی مو لازم هستند. این مواد سرشار از سلنیوم هستند که برای سلامت پوست سر مفید است. مغز گردو حاوی اسید آلفا لینولنیک (نوعی اسید چرب امگا 3) است که حالت مو را بهبود میبخشد. آجیل همچنین سرشار از روی است. گفته میشود که کمبود روی در رژیم غذایی منجر به ریزش مو میشود.
- گوشت مرغ و بوقلمون: این مواد سرشار از پروتئین هستند که به طبع سلامت مو را تضمین میکند. کمبود پروتئین موجب شکنندگی و کم پشتی مو میشود و کمبود شدید آن نتیجهای جز ریزش مو و تغییر رنگ آن ندارد. این مواد همچنین حاوی آهن هستند.
- تخم مرغ: سرشار از پروتئین است. همچنین بیوتین و ویتامین ب 12 نیز به مقدار فراوان در آن یافت میشود.
- غلات سبوس دار: این مواد سرشار از آهن، روی و ویتامین های گروه ب هستند. همچنین انرژی را ارتقا می بخشند، بنابراین خوراک خوبی به خصوص در بعدازظهرها محسوب میشوند.
- لبنیات کم چرب: این دسته از مواد به خصوص ماست و شیر کم چرب سرشار از کلسیم هستند که ماده معدنی حیاتی برای رشد مو میباشد.
- هویج: هویج بهترین منبع ویتامین آ بوده و برای سلامت پوست سر و قدرت بینایی مفید است.
پزشکان تاکید دارند که رژیم غذایی آشفته و نابسامان و غیرمغذی و همچنین کاهش وزن ناگهانی سلامت موها رابه خطر انداخته و حتی میتواند موجب ریزش مو شود.
سیب برای کاهش کلسترون بد مفید است
نتایج یک مطالعه جدید نشان داده است که مصرف روزانه چهار عدد سیب میتواند میزان کلسترون خون را تا یک چهارم کاهش دهد.
به گزارش ایسنا، از مدتها پیش متخصصان توصیه میکنند که خوردن یک عدد سیب در روز شما را از پزشک بینیاز میکند اما این بار دریافتهاند که واقعیت دیگری در مورد این میوه وجود دارد. پزشکان میگویند سیب میتواند میزان کلسترول خون را کاهش دهد و به میزان قابل توجهی به کاهش وزن نیز کمک میکند.
به گزارش روزنامه دیلی میل، دکتر بهرام بیرجندی سرپرست این مطالعه در دانشگاه فلوریدای آمریکا طی سخنرانی خود در کنفرانس بیولوژی آزمایشی در واشنگتن تاکید کرد: هر فردی میتواند از مزایا و خواص این میوه بهرهمند شود.
وی و دستیارانش دریافتند زنانی که در این مطالعه در هر روز 75 گرم سیب خشک شده مصرف کردند پس از 6 ماه مقدار کلسترول بد در خونشان تا یک چهارم کاهش پیدا کرد.
غذاهای آماده و تنقلات ناسالم مستعد کننده افراد برای ابتلا به سنگ کلیه
یک فوق تخصص بیماریهای کلیوی با تاکید بر اینکه مصرف موادغذایی کلسیم دار در تشدید این بیماری تاثیری ندارد، به افراد مستعد به سنگ کلیه توصیه کرد همراه با رژیم غذایی کم نمک و مصرف آب فراوان و پیگیری آزمایشات، کپسولهای کلسیمی و ویتامین D را کمتر مصرف کنند.
دکتر فرخ لقا احمدی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتوگو با ایسنا با بیان اینکه سنگ کلسیم شایعترین نوع سنگ در افراد است، گفت: این سنگ به شکل اکسالات کلسیم و در بسیاری از موارد به صورت خالص وجود ندارد بلکه به صورت ترکیبی (کلسیم و اسیداوریک) یافت می شود و موارد نادرتر سنگ های کلسیم به صورت فسفات کلسیم است که در شرایط خاص مانند پرکاری غده پارا تیروئید، اسیدوز توبولی کلیه و کلیه های اسفنجی دیده می شود.
این فوق تخصص کلیه با تصریح اینکه شیوع سنگ کلیه هر دو جنس زن و مرد را مبتلا می سازد، بیان کرد: در مردان 4 تا 6 در صد شیوع آن بالاتر است و میزان بروز سنگ های عفونی در میان زنان در پی عفونت های ادراری شایع تر است.
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه میزان بروز سنگ های کلیوی در کشورهای توسعه یافته شایع تر است، اذعان کرد: متاسفانه در کشور ما به دلیل مصرف زیاد انواع غذاهای آماده و کم فیبر این بیماری در حال گسترش است.
این فوق تخصص کلیه در مورد مصرف خشکبار و میوه افزود: مصرف خشکبار شور و گریپ فرود به بیماران توصیه نمی شود چرا که باعث رشد سنگ کلیه می شود.
دکتر احمدی درد را مهمترین علامت این بیماری دانست و افزود: درد معمولا ابتدا در ناحیه پهلوها و پایین دنده ها ظاهر شده و به تدریج به کشاله ران و پا انتشار می یابد و با دفع سنگ درد بیمار متوقف می شود. حالت تهوع، تکرر و قرمز بودن ادرار از دیگر علائم این بیماری محسوب می شود.
این فوق تخصص بیماری های کلیوی با بیان این مطلب که درمان سنگ کلیه از طریق تغییر رژیم غذایی و جراحی صورت می گیرد، گفت: اگر سنگ کمتر از شش میلی متر به شرطی که در حالب باشد هیچ گونه مشکلی پیدا نمی شود اما در سنگ های بزرگتر در صورت عوارض به سنگ شکن نیاز دارد.
دکتر احمدی در پایان یادآور شد: افرادی که سابقه سنگ کلیه را دارند باید هر سال یک بار برای اطمینان از سلامتی خود به پزشک مراجعه کنند.