ارتباط مصرف زیاد قهوه با افزایش فشار خون ثابت نشده است
با وجود افزایش نگرانیها درباره خطر احتمالی افزایش فشار خون در اثر نوشیدن زیاد قهوه، پزشکان خاطرنشان کردند که هنوز هیچ مدرک پزشکی وجود ندارد که ثابت کند، این نوشیدنی موجب بالا رفتن فشارخون میشود.
به گزارش ایسنا، افزایش فشار خون با افزایش خطر بروز بیماریهای قلبی، سکته مغزی و کاهش طول عمر افراد رابطه مستقیم دارد و برخی از پزشکان معتقدند که خوردن زیاد قهوه میتواند به این شکل دامن بزند اما گروهی دیگر از متخصصان با بررسی اطلاعات مربوط به 6 مطالعه قبلی با حضور بیش از 170 هزار شرکتکننده گزارش جدیدی را منتشر کردهاند مبنی بر اینکه احتمال ابتلا به فشار خون بالا در بین افرادی که بیش از 5 فنجان در روز قهوه مینوشند و کسانی که خیلی کمتر از این نوشیدنی مصرف میکنند، هیچ تفاوتی ندارد.
به گزارش رویترز، نتایج این بازبینیها در مجله آمریکایی تغذیه بالینی به چاپ رسیده است.
دکتر لیوی چن از متخصصان دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه لوئیزیانا در این باره تأکید کرد: درحال حاضر هیچ مدرکی وجود ندارد که این رابطه را تأیید یا رد کند، لذا انجام آزمایشات و بررسیهای بیشتر در این زمینه مورد نیاز است.
قند خون پایین و افزایش خطر مرگ در سالمندان
بیماران دارای سابقه دیابت که قند خون خود را بهتر کنترل میکنند، در مقایسه با آن دسته از بیمارانی که سطح قند خون پایین دارند، کمتر در معرض خطر مرگ قرار دارند.
به گزارش فارس ، پژوهشگران بیش از 70 هزار بیمار دیابت نوع 2 دارای بیش از 60 سال را به مدت چهار سال مورد بررسی قرار دادند.
یافتههای آنها نشان داد که بیماران دیابتی مبتلا به پایینترین سطح قند خون به علت عوارض ناشی از دیابت مانند حمله قلبی، قطع عضو و بیماری کلیوی نسبت به آن دسته از بیمارانی که قند خون خود را در محدوده عادی نگه میدارند، کمتر به مرگ دچار میشوند.
دکتر "البرت هوانگ " مسئول این پژوهش گفت: همان طور که پیشبینی میکردیم، افزایش مرگ و میر و عوارض را در میان افراد با قند خون بسیار بالا مشاهده کردیم اما شاهد افزایش بسیار جزئی خطر مرگ در میان افرادی با سطح بسیار پایین قند خون نیز بودیم.
وی افزود: علاوه بر این، بهترین نتایج در میان افرادی با سطح قند خون متوسط بود.
به گزارش شبکه خبری «پرس تی وی»، بر اساس اکثر دستورالعملهای کنونی، بیماران مبتلا به دیابت بسیار کم با سطح هموگلوبین a1c باید سطح قند خون را کمتر از 7 درصد نگه دارند.
کارتر یکی دیگر از محققان این مطالعه در توضیح دلایل احتمالی و مخفی مرگ و میر بیشتر در میان افراد دارای سطح قند خون پایین گفت: نمیتوان مطمئن بود که این یافتههای دور از انتظار تنها به دلیل قند خون بسیار پایین، درمانهای مورد استفاده برای کنترل قند خون یا به دلیل عوامل دیگری است که به طور مستقیم در مراقبت از بیماران دیابتی نقش دارند.
وی افزود: ممکن است بیماران در معرض خطر مرگ، دارای سطح قند خون پایینی باشند اما هر عاملی که به طور مستقیم با مراقبت از افراد دیابتی مرتبط است، میتواند با افزایش خطر مرگ همراه باشد.
نمونهبرداری از خون کارکنان نیروگاه اتمی برای درمان آنها در آینده
محققان ژاپنی اعلام کردند مقامهای بهداشتی ژاپن باید به نمونه برداری از خون کارگران نیروگاه اتمی فوکوشیما اقدام کنند تا در صورتی که به طور اتفاقی تحت تأثیر تشعشات قرار گرفتند بتوان آنها را درمان کرد.
به گزارش فارس، محققان اعلام کردهاند که جمع آوری بانک خون برای کارگران امکان استفاده از سلولهای بنیادین آنها برای ترمیم مغز استخوان در صورت آلودگی به تشعشعات را خواهد داد.
دکتر شوئیچی تانگوئیچی از بیمارستان توکیو و بنیاد تحقیقات سرطان ژاپن در مقالهای نوشت: خطر آلودگی احتمالی در آینده به تشعشعات گذر نکرده است.
تیمهای تحقیقاتی آماده پیوند در ژاپن و اروپا آماده هستند تا سلولهای کارکنان این نیروگاه را جمع آوری و ذخیره کنند اما کمیسیون ایمنی اتمی ژاپن به این دلیل که این کار ممکن است آسیبهایی را برای کارکنان اتمی به دنبال داشته باشد از این کار امتناع می ورزد.
به نوشته رویترز جمع آوری سلولها مزیتهای فراوانی را برای سلول اهدایی در بر خواهد داشت که نیازمند مطابقت سلول اهدایی و خطر رد آن توسط بدن پذیرنده است.
انجام این کار برای کارکنان این امکان را میسر میکند تا در صورت پیوند دیگر مجبور به مصرف داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی بدن نشوند و به این ترتیب مقاومت بیشتری در برابر عفونت داشته باشند. در صورت ابتلا به سرطان خون در آیندهای دورتر هم امکان استفاده از این سلولها برای درمان وجود دارد.
التبه این اقدام امکان درمان در همه شرایط را فراهم نمیکند و اگر تشعشعات به روده، پوست یا ریه آسیب برسانند مشکلات ناشی از آن با اهدای سلول حل نخواهد شد.