مصرف شیر، رشد بافتهای سرطانی را کند میکند
نتایج تحقیقات جدید نشان داد: در مصرف شیر مانع فعالیت عوامل کلیدی موثر بر توسعه و رشد بافتهای سرطانی مانند سرطان سینه در زنان میشود.
به گزارش فارس،یافتههای اخیر مرکز جامع مطالعات سرطان لومباردی دانشگاه جورگتون ایالت واشنگتن آمریکا نشان میدهد، شیر به این علت عامل جلوگیری از ایجاد غدد سرطانی است که به عنوان یک عامل دفاعی و حمایتی در برابر بیشتر بیماریها همچون سرطان سینه و روده عمل میکند.
بنابراین گزارش، دخترانی که در دوره قبل از بلوغ به میزان فراوانی شیر مینوشند، کمتر در معرض بروز و رشد جوانههای غدد سرطان سینه قرار میگیرند.
عزیزالله کمال زاده، متخصص تغذیه گفت: نتایج این پژوهش یافتههای به دست آمده توسط پژوهشهای دیگر را در مورد تأثیر مصرف شیر بر کاهش سرطان تأیید میکند. به طور مثال نتایج به دست آمده از پژوهش دانشگاه اوتاگو نیوزیلند نشان میدهد، کودکانی که روزانه شیر مصرف میکنند 40 درصد کمتر از دیگران در بزرگسالی به سرطان دستگاه گوارش و روده دچار میشوند.
در بررسی 562 فرد بزرگسال مبتلا به سرطان روده بین سنین 30 تا 69 ساله مشخص شد، این افراد در دوره کودکی و در سنین 4 تا 6 سالگی و نوجوانی یا اصلاً شیر مصرف نکرده یا کمتر از حد معمول از این محصول لبنی استفاده کردهاند.
کمالزاده گفت: پژوهشگران مرکز جامع مطالعات سرطان لومباردی، به موشهای آزمایشگاهی باردار مواد شیمیایی سرطانزا تزریق کردند و سپس آنها را به دو گروه تقسیم کرده و به یک گروه آب آشامیدنی و به گروه دیگر به جای آب، شیر گاو دادند.
به گفته وی این کار تا بعد از زایش و در دوره شیردهی نیز ادامه یافت. بعد از شیرگیری تا زمان بلوغ جنسی (سن 33 روزگی)، نوزادان ماده نیز همانند مادران آنها با آب یا شیر گاو تغذیه شدند.
نتایج نشان داد آنهایی که از شیر استفاده کرده بودند به طور متوسط حدود 2.5روز زودتر از آنهایی که از آب مصرف کرده بودند به مرحله بلوغ جنسی رسیدند و همچنین به طور قابل رشد جوانههای غدد سرطانی بسیار کمتری در آنها به وجود آمد.
به طوری که در سن 25 روزگی، در موشهایی که از آب مصرف کرده بوند، 55 مورد سرطان مشاهده شد ولی در موشهایی که به جای آب از شیر استفاده کرده بودند، فقط 40 مورد یعنی معادل 30 درصد کمتر جوانههای غدد سرطانی مشاهده شد.
به گفته کمال زاده این رقم در سن بلوغ کامل بدنی (55 روزگی)، به 22 مورد در مقابل 18 مرد سرطان رسید. در سن 18 هفتگی،در 63 درصد آنهایی که از آب مصرف کرده بودند، رشد غدد سرطانی مشاهده شد در صورتی که این عدد در آنهایی که از شیر استفاده کرده بودند، 46 درصد بود. از طرفی در حیواناتی که از شیر مصرف کرده بودند، بروز جوانههای غدد سرطانی 2 هفته دیرتر از حیواناتی بود که از آب استفاده کرده بودند.
حذف یارانه شیر، اشتباه بزرگی است که هزینههای درمانی دولت را افزایش میدهد
سرانه مصرف شیر در ایران نسبت به دنیا بسیار پایین است به طوری که 90 درصد مردم دچار کمبود کلسیم هستند و در صورتی که یارانه 598 میلیاردتومانی شیر برداشته شود حجم استخوانهای پوکشده بیشتر هم میشود.
به گزارش فارس، به گفته کارشناسان سرانه مصرف شیر در کشور بسیار پایین است به طوری که در بین کشورهای جهان فقط برخی از کشورهای آفریقایی مانند زیمباوه با وجود داشتن تراکم استخوانی بالا و نیاز کمتر به مصرف لبنیات از نظر مصرف شیر در رتبه پایینتر از ایران هستند.
متأسفانه میانگین مصرف سالانه شیر در کشور 90 کیلوگرم است در حالی که میانگین جهانی 155 کیلوگرم است و بر همین اساس 90 درصد جامعه در حال حاضر دچار کمبود کلسیم هستند.
سن ابتلا به پوکی استخوان در کشور بالای 40 تا 45 سال گزارش شده است و از طرف دیگر آموزش و پرورش اعلام کرده است که جوانان کوتاهقدتر شدهاند که این 2 مورد و دیگر موارد ارتباط مستقیمی با میزان مصرف شیر در کشور دارند.
در حال حاضر چند روزی است که توزیع شیر در برخی مناطق یا با سهمیه کم مواجه شدهاست یا با قطع سهمیه. از طرف دیگر شایعاتی مبنی بر قطع یا کاهش یارانه شیر در سال آینده به گوش میرسد که مسئولان بهداشتی کشور را با نگرانی مواجه کرده است.
*حذف یارانه شیر مصرف شیر را در بین خانوادهها کاهش میدهد
اکبر رنجبرزاده، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با بیان اینکه شیر جزء گروههای غذایی است که مصرف آن ضرورت دارد، اظهار میدارد: باید جامعه را به سمت مصرف این ماده مهم تشویق کرد چرا که این ماده میتواند بخش اعظمی از سلامت انسانها را به همراه دیگر مواد لبنی تأمین کند.
وی اضافه میکند: اگر یارانه شیر را حذف کنیم و آن را در اختیار خانوادهها قرار دهیم ممکن است خانواده اولویت دیگری داشته باشد و مصرف شیر را حذف کند لذا تا آنجا که امکان دارد این کار نباید صورت گیرد.
رنجبرزاده تصریح میکند: مصرف شیر باید در برنامه غذایی روزانه نوجوانان و جوانان و دانشجویان قرار گیرد و این موضوع به خصوص در حاشیه شهرها و مناطق محروم از اهمیت بالاتری برخوردار است. باید تدابیری لحاظ شود که اگر یارانه شیر به صورت مستقیم به مردم داده شود حتماً تبدیل به مصرف شیر شود.
*حذف یارانه شیر، اشتباه بزرگی است که هزینههای درمانی دولت را افزایش میدهد
علیرضا مرندی، نماینده مردم تهران در مجلس نیز میگوید: پرداخت یارانه به شیر و دیگر فرآوردههای لبنی از طریق اصلاح قانون هدفمند کردن یارانهها، میسر بوده که در صورت تحقق این امر، هزینههای دولت در زمینه درمان کاهش خواهد یافت و حذف یارانه شیر، اشتباه بزرگی است که هزینههای درمانی دولت را افزایش میدهد.
وی اضافه میکند: با وجود پرداخت یارانه به شیر، هنوز سرانه مصرف شیر و لبنیات در کشور پایین است و اشتباه است اگر حذف یارانه شیر را صرفه جویی در نظر بگیریم. در صورت حذف یارانه شیر و فرآوردههای آن دولت میبایست، این یارانه را در بخش هزینههای درمانی مردم بپردازد. به عبارتی هزینههای مربوط به تامین دارو، هزینههای آزمایشگاهی، تصویربرداری، خرید تجهیزات پزشکی و ساخت مراکز درمانی به مراتب بیش از پرداخت یارانه به شیر و فرآوردههای آن خواهد بود.
*4 سناریوی هدفمند کردن یارانه شیر در سال 90
محمدعلی ضیغمی، معاون وزیر بازرگانی4 سناریوی هدفمند کردن یارانه شیر را در سال 90 تشریح میکند و میگوید: سناریوی اول بر این اساس است که که روند جاری ادامه داشته باشد اما طبق قانون هدفمند کردن یارانهها این رویه باید تغییر کند و در طول 5 سال اجرای قانون یارانه آن هدفمند شود.
وی میافزاید: سناریوی دوم به این مسئله میپردازد که یارانه به صورت نقدی باید پرداخت شود و سناریوی سوم میگوید یارانه باید به بخش تولید تخصیص داده شود.
معاون وزیر بازرگانی تصریح می کند: سناریوی چهارم تلفیقی از سناریوهای فوق است و مبین این موضوع است که یارانه شیر باید هم به تولید کننده و هم به مصرف کننده پرداخت شود.
دانههای سفید روی زبان شیرخوار از علائم برفک است
یک متخصص اطفال گفت: برفک در شیرخواران به صورت دانههای سفید و بیشتر در ناحیه زبان، حلق و گونهها ظاهر میشود؛ اغلب والدین بر این باورند که این دانههای سفید داخل دهان به دلیل باقیماندن شیر بر روی زبان شیرخوار بوده که این تصور اشتباه است.
منصور بهرامی در گفتوگو با فارس برفک دهانی را یکی از بیماریهای شایع در شیرخواران بیان کرد و اظهار داشت: قارچ مهمترین عامل برفک به شمار میرود.
وی گفت: برفک در شیرخواران به صورت دانههای سفیدرنگ و بیشتر در ناحیه زبان، حلق و گونهها ظاهر میشود؛ اغلب والدین بر این باورند که این دانههای سفیدرنگ داخل دهان به خاطر باقیماندن شیر بر روی زبان شیرخوار بوده که این تصور اشتباه است چرا که شیر، خورده شده و بزاق دهان آثار آن را از روی زبان پاک میکند.
این متخصص اطفال با بیان اینکه برفک دردناک نیست، افزود: این بیماری در سلامت عمومی کودک تأثیر سوء ندارد البته در بعضی از اوقات همزمان با برفک در دهان، این بیماری در ناحیه تناسلی شیرخوار به صورت سوختگی ادرار نیز دیده میشود و این عارضه عموماً با پمادهای سوختگی و ضد قارچ درمان میشود.
وی ادامه داد: برفک دهان شیرخوار میتواند سینه مادر را درگیر کند؛ زمانی که شیرخوار سینه مادر را برای شیر خوردن به دهان میگیرد، برفک دهان طفل با نوک سینه مادر تماس پیدا کرده و همین امر موجب آلوده شدن سینه مادر به این عارضه میشود.
بهرامی اضافه کرد: در صورتی که برفک به موقع درمان نشود، کاهش مقاومت بدن به میکروبها و عدم تمایل به شیر مادر در شیرخوار به وجود خواهد آمد؛ درمان برفک دهان شیرخوار به تنهایی مؤثر نیست و باید اقدامات درمانی برای نوک سینه مادر که آلوده به این بیماری شده است، صورت گیرد.
وی خاطرنشان کرد: توصیه میشود مادران قبل و بعد از شیر دادن، نوک سینه خود را بشویند همچنین پستانک و سر شیشه شیرخوار باید فاقد هر گونه آلودگی باشد.