استفاده از فناوری نانو موجب ضد عفونی خوراک مرغ های تخمگذار می شود
پژوهشگران دانشگاه تربیت مدرس می گویند: افزودن نانوسیلور به خوراک مرغ های تخمگذار بهترین کارایی را در کاهش بارمیکروبی دستگاه گوارش و بهبود تولید دارد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه تربیت مدرس، "فتح الله نقی زاده " مجری این طرح گفت: این مطالعه با هدف افزایش سلامت فرآورده های طیور به ویژه تخم مرغ صورت گرفته است.
به گفته این کارشناس ارشد رشته پرورش و تولید طیور، استفاده از ضدعفونی کنندههای خوراک با هدف افزایش سلامت فراورده های طیور، به ویژه تخم مرغ مورد توجه روزافزون قرار گرفته است.
وی یادآور شد : به منظور بررسی اثر ضد عفونی کنندگی نانوسیلور و ضد عفونی کنندههای مختلف خوراک بر عملکرد، سیستم ایمنی، فلور میکروبی دستگاه گوارش و مرفولوژی روده با استفاده از 90 قطعه مرغ تخمگذار در 5 گروه شامل: شاهد، فورمایسین (ppm 200)، فرمالین (ppm 200)، نانوسیلور آشامیدنی (ppm 5/7) و نانوسیلور خوراکی (ppm 15) این پژوهش انجام شد.
وی ادامه داد: افزودن فرمالین، فورمایسین و نانوسیلور به خوراک آلوده بیشترین کاهش باکتریایی را ایجاد کرد و در کل دوره بیشترین مصرف خوراک در گروه شاهد و فورمایسین و کمترین برای گروههای نانوسیلور بود.
نقی زاده با اشاره به اینکه فورمایسین موجب بیشترین افزایش وزن تخم مرغ می شود، افزود: بین دو روش استفاده از نانوسیلور تفاوت معنیداری از نظر درصد تولید، وزن تخم مرغ و وزن توده تخم مرغ مشاهده نشد اما در گروه نانوسیلور در خوراک وزن تخم مرغ و وزن توده تخم مرغ در مقایسه با آب آشامیدنی بیشتر بود.
وی خاطرنشان کرد : استفاده از فورمایسین و نانوسیلور موجب افزایش کلسترول زرده در مقایسه با شاهد و فرمالین شد.
به گفته این پژوهشگر در دو نوع شیوه استفاده نانوسیلور بیشترین پاسخ ایمنی در گروه نانوسیلور در آب مشاهده شد، که با گروه نانوسیلور در خوراک تفاوت معنیداری داشت. همه افزودنی ها سبب کاهش تعداد کل باکتری های دستگاه گوارش شدند.
وی تاکید کرد : باکتریهای اسیدلاکتیک در سکوم تحت تاثیر نانوسیلور و فرمالین در مقایسه با گروههای شاهد و فورمایسین افزایش یافت. همة افزودنیهای مورد آزمایش در مقایسه با شاهد باکتریهای گرم منفی ایلئوم را کاهش دادند.
این پژوهشگر در پایان تاکید کرد: به طور کلی افزودن فورمایسین و نانوسیلور به خوراک مرغ های تخمگذار بهترین کارایی را در کاهش بارمیکروبی دستگاه گوارش و بهبود تولید داشت.
این پژوهش با راهنمایی دکتر "محمد امیر کریمی ترشیزی " و با مشاوره دکتر" شعبان رحیمی "از اعضای هیات علمی دانشگاه انجام شد.
نمونهبرداری از خون کارکنان نیروگاه اتمی برای درمان آنها در آینده
محققان ژاپنی اعلام کردند مقامهای بهداشتی ژاپن باید به نمونه برداری از خون کارگران نیروگاه اتمی فوکوشیما اقدام کنند تا در صورتی که به طور اتفاقی تحت تأثیر تشعشات قرار گرفتند بتوان آنها را درمان کرد.
به گزارش فارس، محققان اعلام کردهاند که جمع آوری بانک خون برای کارگران امکان استفاده از سلولهای بنیادین آنها برای ترمیم مغز استخوان در صورت آلودگی به تشعشعات را خواهد داد.
دکتر شوئیچی تانگوئیچی از بیمارستان توکیو و بنیاد تحقیقات سرطان ژاپن در مقالهای نوشت: خطر آلودگی احتمالی در آینده به تشعشعات گذر نکرده است.
تیمهای تحقیقاتی آماده پیوند در ژاپن و اروپا آماده هستند تا سلولهای کارکنان این نیروگاه را جمع آوری و ذخیره کنند اما کمیسیون ایمنی اتمی ژاپن به این دلیل که این کار ممکن است آسیبهایی را برای کارکنان اتمی به دنبال داشته باشد از این کار امتناع می ورزد.
به نوشته رویترز جمع آوری سلولها مزیتهای فراوانی را برای سلول اهدایی در بر خواهد داشت که نیازمند مطابقت سلول اهدایی و خطر رد آن توسط بدن پذیرنده است.
انجام این کار برای کارکنان این امکان را میسر میکند تا در صورت پیوند دیگر مجبور به مصرف داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی بدن نشوند و به این ترتیب مقاومت بیشتری در برابر عفونت داشته باشند. در صورت ابتلا به سرطان خون در آیندهای دورتر هم امکان استفاده از این سلولها برای درمان وجود دارد.
التبه این اقدام امکان درمان در همه شرایط را فراهم نمیکند و اگر تشعشعات به روده، پوست یا ریه آسیب برسانند مشکلات ناشی از آن با اهدای سلول حل نخواهد شد.
توصیههای سازمان جهانی بهداشت در مورد مصرف مواد غذایی
سازمان جهانی بهداشت در بیانیهای تحت عنوان «جدیدترین توصیههای بهداشتی در خصوص مصرف مواد غذایی» اعلام کرده است که عامل اصلی چاقی و بیماریهای مزمن در جهان مصرف موادغذایی فرآوری شده است و از دولت و ملتها درخواست کرده است که از مصرف این نوع غذاها که حاوی چربی اشباع شده و نمک و قند هستند، بکاهند.
چربی اشباع شده بیشتر منشاء حیوانی دارد. در این بیانیه از سوی کارشناسان و متخصصان بینالمللی سازمان جهانی بهداشت درخواست شده است که مردم مصرف میوه و سبزیجات و تحرک و فعالیت بدنی بیشتر را در زندگی روزانه خود بگنجانند.
سایت این سازمان در گزارش جدیدی آورده است: با توجه به خطر زیاده روی در مصرف غذاهای ناسالم، قرار است یک راهکار جهانی برای کاهش بیماریهای قلبی، سرطان، دیابت، چاقی و پوکی استخوان تهیه و اجرا شود.
این دانشمندان مردم جهان را تشویق میکنند که به رژیم غذایی متعادل و سالم روی آورند و مصرف نمک، قند و چربی اشباع شده را کاهش دهند. آنها تغییر در سبک زندگی مردم را عاملی میدانند که باعث شده اعضای خانوادهها فرصت کمتری برای نشستن سر یک سفره پیدا کنند و کودکان به جای فعالیت جسمی به تماشای تلویزیون و انجام بازیهای رایانهای بپردازند.
سازمان جهانی بهداشت در تازهترین دستورالعمل خود در خصوص ویژگیهای غذای سالم اعلام کرد: در یک رژیم غذایی سالم و مفید کربوهیدراتها مثل نشاسته و قند طبیعی باید 55 تا 57 درصد رژیم غذایی را تشکیل دهند، قند غلیظ (مثل شیرینیها) باید کمتر از 10 درصد باشد،10 تا 15 درصد از غذای روزانه باید پروتئین باشد، 15 تا 30 درصد از چربی تشکیل شده باشد که چربی اشباع شده نیز حداکثر10 درصد رژیم غذایی باشد، نمک کمتر از پنج گرم در24 ساعت مصرف شود و بالاخره این که روزانه حدود 400 گرم سبزیجات و میوه تازه مصرف شود. در ضمن روزانه یک ساعت نیز فعالیت بدنی برای هر فرد سالم ضروری است.
بنا براین گزارش، در حدود یک میلیارد نفر از کل جمعیت جهان چاق هستند که از این تعداد 10 درصد با بحران چاقی شدید دست به گریبان هستند.